Skoler og uddannelses- institutioner
Ønsker I som skole/uddannelsesinstitution at kunne hjælpe elever/studerende, der har det svært?
Her kommer jeg ind i billedet. Jeg kan tilbyde hjælp på skolen/uddannelsesinstitutionen i form af individuel terapi. Det kan være en stor hjælp for eleverne at det er nemt at komme til i og med de alligevel er på skolen. Det er af stor vigtighed at vejen til hjælp er nem og ligetil. Hvis der skal opsøges en masse melleminstanser bliver vejen for lang. Nogle vil falde fra inden de kommer til terapeuten, andre vil have modstand fordi de allerede har skullet fortælle deres oplevelser flere gange inden de møder terapeuten. Jeg har solidt kendskab til skole- og uddannelsesverdenen og mange års erfaring med elever – også dem der har det svært. Med min baggrund som terapeut har jeg ,som lærer, kunnet møde alle elever på en helt ny måde. Jeg har oplevet hvor meget det betød for dem, at jeg lyttede til det, de kom med.
Aktiv lytning
Alle lærere kan lytte vil I måske mene. Der er stor forskel på hvordan du lytter til den der fortæller. Jeg har arbejdet med mig selv gennem hele min tid som terapeut og det har skærpet min bevidsthed omkring mine egne temaer og min egen historie.
Den bevidsthed – og de øvrige redskaber jeg har – skaber et helt andet rum for at blive lyttet til. Der ud over er der rammerne, ofte har lærerne ikke den tid der skal til for at lytte til barnet – selvom jeg ved at rigtig mange tager sig tid til det og det er prisværdigt.
Terapien kræver naturligvis samtykke fra forældrene.