Eksamensangst

Eksamensangst kaldes også præstationsangst. Præstationsangst er frygten for at begå fejl, når du skal præstere. Det kan handle om, at du har store forventninger til dig selv og at du ikke kan indfri de forventninger – fordi de ikke er realistiske. Mange overforbereder sig og når dagen oprinder træder præstationsangsten frem, klappen går ned, du går i sort og kan intet huske – eller du får det fysisk dårligt med hyper ventilering og rysteture.

 

6 gode råd

Tegn på Eksamensangst

Information om eksamensangst

Serotonin, noradrenalin og dopamin

Jeg arbejder både kognitivt, adfærdsmæssigt, mentaliserende og kropsorienteret m.m. Der skal skabes forbindelse mellem krop og sind, så du lærer at mærke dig selv og dermed ikke mister dig selv i pressede situationer. 

Jeg har også mange års erfaring med at føre til afgangsprøve, så jeg har konkrete erfaringer jeg kan trække på. Det er rart for eleven, for jeg ved hvad jeg taler om og kan også fortælle hvordan det foregår bag scenen. Alle kan få en god oplevelse med at præstere – også dig!

Præstationsangst

Eksamensangst kaldes også præstationsangst. Præstationsangst er frygten for at begå fejl, når du skal præstere. Det kan handle om, at du har store forventninger til dig selv og at du ikke kan indfri de forventninger – fordi de ikke er realistiske. Mange overforbereder sig og når dagen oprinder træder præstationsangsten frem, klappen går ned, du går i sort og kan intet huske – eller du får det fysisk dårligt med hyper ventilering og rysteture.

Eksempel på eksamensangst

Jeg har oplevet en elev, der gik fra sin afgangsprøve i engelsk. “Jeg kan ikke”, sagde h*n. Læreren fik gudskelov eleven til at komme tilbage. Vi talte jeg lidt på engelsk med eleven om hverdagsting. Eleven fik ro i sit sind og kunne gå derfra og havde haft en god oplevelse. Der var ikke skæld ud, der var ingen overhøring, jeg ville blot høre om h*n kunne tale lidt engelsk. Nej det blev ikke en prøve, der var bestået, men eleven gik glad der fra, havde en god oplevelse og lidt mere tro på at h*n kunne præstere noget i engelsk. At eleven løb fra prøven kan også være medvirkende til en positiv effekt. Hvordan det? I stedet for at sidde og være stiv i kroppen af angst fik kroppen lov til at gøre det, den havde brug for: løbe væk! Kampflugtinstinktet tog over. Det kan have hjulpet til at berolige nerve-sansesystemet. Bevægelsen “at løbe” har fået eleven tilbage i kontakt med egen krop og væk fra paniktankerne. Dermed kunne h*n få en fin oplevelse med prøven alligevel – og opleve at h*ns handling ikke var farlig eller forbudt.på ingen måde at du løber fra prøver/eksamen/jobsamtaler el.lign! Men jeg anbefaler at du lægger bevægelse ind i din hverdag, også når du læser til eksamen el.lign. Du skal veksle mellem at læse og at bruge kroppen (løb, hop, sjip, svøm, spil fodbold, dans, gå en tur etc). Du kroppen med og kan mærke dig selv bedre og lære kroppens signaler at kende.

Udvikling

Ikke alle skal have topkarakter til eksamen. Vi glemmer i høj grad at 02 til en eksamen kan være ok. Måske endda fint, fx hvis det er et fag, du har meget meget svært ved. Det kan være dine styrker ligger et andet sted; fx i at samarbejde, forstå mennesker eller at dyrke sejlads på højt plan. Det kan du blive klogere på ,ved at arbejde med dig selv. Det er naturligt at være nervøs op til en eksamen, men ingen behøver være så nervøse, at det fylder hele dagen i flere uger eller måneder op til eksamen. Du kan arbejde med det, og det er ikke en umulig opgave at få ro på nerverne.Du kan lære at tøjle din præstationsangst, så den ikke tager styring. Det er vigtigt at starte i god tid, inden du skal præstere. Du kan ikke forvente, at det kan ikke læres på 14 dage. Det kræver tid, ikke nødvendigvis oceaner af tid. Du kan opnå gode resultater forholdsvis hurtigt, men der skal være tid til at integrere det nye, inden du skal præstere.